PLICUL, de Liviu Rebreanu

PLICUL, de LIVIU REBREANU

Premiera: 19.05.2018

Stagiunea 2017 – 2018

Distribuția:

Jean Arzăreanu – Simon Salcă jr.

Victoria – Ramona Ananie

Tudorița Popescu – Dumitriana Crețu

Nicolae Flancu – Sorin Ghiorghe

Constantin Hurmuz Alex Savu

Gheorghe Galan – Bogdan Manolache

HaralambMintă – Cristian Todică

A.Albeanu – Lucian Arhire

Văduva – Geta Cacevschi

Servitoarea – Diana Hatmanu

Taman – Daniel Filip

Regia artistică, light design, foto – Dorin Mihăilescu                

Decor Sandu Maftei

Costume – Iuliana Maftei

***

”Din varii motive, dar, mai ales, dintr-o admirație nedisimulată (și care cred că nici nu trebuie justificată) față de autorii ”clasici”, m-am apropiat de cel unanim recunoscut de români  ca mare romancier și nuvelist – Liviu Rebreanu, mai puțin cunoscut ca om de teatru și mai ales ca dramaturg. […]care puteau fi (chiar, au fost) interpretate ca atingeri ale unor sfere ”sensibile” ale societății. De exemplu: cum să critici presa ca fiind partinică, lipsită de obiectivitate și, mai ales, puternic coruptă și corupătoare?

Observați că, deja, mă apropii de tematica faptului teatral pe care vi-l oferim – corupția celor plasați temporar în sfere de activitate cu un puternic impact social, a celor care aflați ”în capul trebii” (cum frumos spunea Marin Sorescu) în loc să susțină interesele societății a cărei diriguire le-a fost încredințată, își folosesc toată energia pentru a-si apropria banii publici spre utilizarea numai în interes personal. Devoalând o seamă de racile morale (venalitatea, adulterul, favoritismul, nepotismul, corupția, șantajul, ipocrizia, minciuna de toate felurile și multe altele) pe care Rebreanu le-a consemnat ca aparținând epocii sale  (perioada interbelică), ne-a dus gândul și spre alte vremi trecute, dar și spre cele prezente, în care nu am fost și nu suntem ”văduviți” de astfel de năravuri. Ceea ce ne face să concluzionăm că falsul patriotism (mai exact, lipsa patriotismului), demagogia, hoția, corupția, venalitatea politicienilor și alte imunde apucături, pe care le veți descoperi, desigur, în spectacolul nostru, ni se par a fi perenități românești și poate ar trebui patentate ca gest al recunoașterii caracteristicilor noastre (acum la centenarul Marii Uniri – SIC!) ca ”marcă” a politicianismului românesc.

Pentru a nu fi socotiți ipocriți și lipsiți de obiectivitate, trebuie să recunoaștem, totuși, că astfel de apucături aparțin oamenilor de pretutindeni, dar nu cred că se va supăra cineva dacă ni le vom apropria.

                                                                                  Dorin Mihăilescu, regizor artistic