istoricrepertoriuartistiprogramnoutatibilete&contact
 


TAKE, IANKE ŞI CADAR
Victor Ion Popa
Regia: Aurel Cerbu
Scenografia: N. Lebas



MONTSERRAT
de Emmanuel Robles, 1973
Regia: Cristian Nacu
Scenografia : Al. Olian



LOGODNICII SUCEVEI
de N. Florin Ionescu, 1975
Regia: Cristian Nacu
Scenografia: Traian Niţescu



VLAICU VODĂ
de Al. Davila, 1983
Regia: Cristian Nacu Scenografia:
Adriana Raicu-Petre



PESCĂRUŞUL DIN LIVADA DE VISINI
de Horia Gārbea, 1992
Regia: Bogdan Ulmu
Scenografia: Rodica Arghir



COPACII MOR ĪN PICIOARE
de Al. Cassona, 1993
Regia: V. Mălinescu
Scenografia: Adriana Raicu-Petre



CELE DOUĂ PRIVIGHETORI
de Dumitru Solomon, 1996
Regia: Bogdan Ulmu
Scenografia: Sandu Maftei



NEĪNŢELEGEREA
de Albert Camus, 1997
Regia: Dorin Mihăilescu
Scenografia: Sandu Maftei


 
 

Home » Istoric

Bārladul, stravechi oras asezat pe cursul inferior al rāului ce-i poarta numele, la rascrucea drumurilor comerciale ce duceau spre Bizant sau spre regiunile Cehiei si Moraviei, spre Lemberg sau spre Hansa teutonica de la Marea Baltica, atesta urme de locuire pe aceste meleaguri, īnca din mileniile VI-V ī.e.n. Orasul īsi are īnceputurile īn Evul Mediu timpuriu, prima atestare documentara fiind īntalnita īntr-un act din 1174.

Marele carturar Dimitrie Cantemir avea sa-l numeasca "cel mai de seama tārg al Moldovei de Jos", atunci cānd, pentru o perioada, capatase statutul de "Scaun al Tarii de Jos".

Primele marturii despre existenta unui nucleu al artei teatrale la Bārlad dateaza din 1860, cānd prof. Ion Popescu, directorul de atunci al Scolii primare nr. 1, cerea printr-un raport ca "Ion Smeu, adjunctul clasei a II-a, sa fie scos din īnvatamānt īntrucāt joaca pe scena teatrului local unde era angajat cu contract si salar." Din alte documente ale vremii, pastrate la Muzeul "Vasile Pārvan", se constata ca, īncepānd cu prima jumatate a secolului al XIX-lea, exista o sala de teatru la Bārlad, unde jucau elevii diferitelor scoli si unde dadeau spectacole publice trupele sosite īn turneu īn mica urbe moldava. Publicul bārladean s-a putut bucura de prezenta īn mijlocul sau a cātorva nume legendare ale teatrului romānesc, precum Matei Millo, Aristitzza Romanescu sau Constantin Nottara.

La īnceputul secolului al XX-lea, arta teatrala locala, desi prezenta īn viata comunitatii, statea īnca sub auspiciul nefavorabil al instabilitatii si amatorismului. Treptat, se netezeste calea catre aspiratii mai īnalte, ca aceea a īnfiintarii unui teatru profesionist. Acest deziderat devine realitate palpabila īn seara zilei de 28 decembrie 1955, cānd are loc spectacolul inaugural al Teatrului de Stat Bārlad, cu piesa (jucata īn premiera pe tara) "Mielul turbat", de Aurel Baranga, īn regia lui Sica Alexandrescu.

Cu prilejul unui an de activitate, īn 1956, teatrului i se confera, la cerere, numele eminentului om de cultura, fiu al Bārladului, Victor Ion Popa. Acest eveniment a fost marcat de spectacolul cu piesa "Take, Ianke si Cadār". Textul a constituit, de-a lungul anilor, garantul succesului, īnregistrānd peste 600 de reprezentatii, fiind reluat īn cinci variante de montari scenice, īn repertoriul permanent.

De la spectacolul inaugural din 1955 si pāna astazi, teatrul a respectat o politica repertoriala avānd ca repere valoarea artistica si diversitatea. Texte din literatura dramatica romāna si universala au devenit spectacole de succes si veritabile evenimente culturale. Dintre acestea, spicuim: "O scrisoare pierduta", de I.L.Caragiale, "Dezertorul", de M. Sorbul, "Gaitele", de Al. Kiritescu, "Mitica Popescu", de Camil Petrescu, "Barbierul din Sevilla", de Beaumarchais, "Platon" si "Notiunea de fericire", de Dumitru Solomon, "Puterea īntunericului", de L. Tolstoi, "Doi tineri din Verona", de W. Shakespeare, "Mama", de D.R.Popescu, "Sa nu-ti faci pravalie cu scara", de Eugen Barbu, "Luna dezmostenitilor" si "Anna Christie", de E. O'Neill, "Citadela sfarāmata", de Horia Lovinescu, "Rinocerii" si "Scaunele", de Eugene Ionesco. Meritorie si generoasa s-a dovedit a fi si contributia unor personalitati ale vietii culturale romānesti, precum Sica Alexandrescu, Radu Beligan, Dina Cocea, Marcela Rusu, Mihai Tofan, Adriana Leonescu, Mihai Madescu, Valentin Silvestru, Radu Popescu, Constantin Paiu, Stefan Oprea, care au sprijinit dezvoltarea si promovarea activitatii Teatrului "V.I.Popa".

Din dorinta realizarii unor spectacole de īnalt nivel artistic si a confruntarii publicului cu cele mai noi provocari si probleme ale creatiei teatrale, a fost initiat īn 1976 "Colocviul tinerilor regizori din teatrele dramatice", manifestare de larg interes īn rāndul oamenilor de teatru si nu numai, sistat dupa 5 editii de catre oficialitatile comuniste din "prudenta ideologica". Īn cadrul colocviului organizat īn 1995, a fost pentru prima data decernat Marele Trofeu de Regie spectacolului "Scaunele", de E. Ionescu, īn regia lui Dorin Mihailescu.

Īn ultimii ani, Teatrul "Victor Ion Popa" si-a intensificat activitatea de promovare a spectacolelor sale prin intermediul turneelor efectuate īn tara si strainatate. Īn 1996, s-au pus bazele unei colaborari fructuoase si de lunga durata cu Asociatia Culturala si Amicala Romāna, condusa de d-l Gabriel Penciu, avānd ca prim scop mai buna cunoastere a artei teatrale romānesti īn spatiul cultural francez. Datorita succesului repurtat, actorii bārladeni au onorat īn repetate rānduri invitatia de a juca la Strasbourg, atāt pentru publicul local, cāt si pentru diaspora, īn spatii conventionale si neconventionale, veritabila provocare si posibilitate de largire a orizonturilor.

O NOAPTE FURTUNOASĂ
de I.L.Caragiale, 1998
Regia: Bogdan Ulmu
Scenografia: Sandu Maftei


SOŢUL PĂCĂLIT
de Moliere, 1999
Regia: M. Teodorescu
Scenografia: Sandu Maftei


PATIMA ROŞIE
de M. Sorbul, 2001
Regia: Dorin Mihăilescu
Scenografia: Sandu Maftei


D'ALE CARNAVALULUI
de I.L.Caragiale, 2002
Regia: Matei Varodi
Scenografia: Rodica Arghir