ALEXANDRU SAVU

Pasiunea pentru teatru este una din trăsăturile mele caracteristice. Germenii visului de a deveni actor au încolţit în urmă cu treizeci de ani. Într-o seară de ianuarie sau februarie, când zăpada făcea valuri albe ca o ”barbă nepieptănată de crai”, pe scena Teatrului Tineretului din Piatra-Neamţ am fost fascinat de jocul actorului Valentin Uritescu. Mai târziu, am aflat că asistasem la o transpunere scenică a piesei lui Bogdan Petriceicu-Haşdeu, ”Răzvan şi Vidra”. Intrasem în sala de spectacol cu puţin înainte de finalul primului act, dar am rămas până la sfârşit. Anii de liceu au adâncit pasiunea pentru teatru şi, după peregrinări prin alte domenii de activitate, am spus un DA hotărât Thaliei sau – după cum vă place – Melpomenei. Pe parcursul anilor de facultate, am avut prilejul de a încerca să mă transfigurez scenic sub masca unor personaje diferite. Însă, mai presus de orice, vibrez în faţa dramei nefericitului prinţ al Danemarcei. Pentru a-mi exprima dorinţa de a interpreta acest personaj, voi recurge la un fragment de monolog al Ducelui de Gloucester – Richard al III-lea – din Henric al VI-lea: ”Visez coroana ca un om ce stă pe-un cap de stâncă la un ţărm de mare, visând spre celălalt ţărm, pe care ar vrea sub paşii săi să-l simtă, tot aşa cum ochii dornici pot să-l stăpânească”.

S-a născut la 17 iunie 1972.

În anul 2002, a fost admis la Facultatea de Compoziție, Muzicologie, Pedagogie muzicală și Teatru, specializarea Artele spectacolului de teatru, secția Arta actorului mânuitor de păpuși și marionete, în cadrul Universității de Arte ”George Enescu” din Iași, clasa Prof. univ. dr. Natalia Dănăilă, Lector univ. drd. Adi Carauleanu, Asist. univ. drd. Raluca Bujoreanu, Prep. univ. drd. Ciprian Huțanu.

În anul 2006, a absolvit facultatea, cu examen de licență, titlul lucrării de licență fiind ”Limbajul autonom al teatrului de animație”.

În perioada 2006-2008, a urmat studiile de masterat în ”Arta spectacolului”, în cadrul aceleiași facultăți.

În 2008, a absolvit studiile de masterat cu examen de disertație, titlul tezei de disertație fiind ”Hamlet între succesul nebuniei mimate și eșecul lucidității asumate”.

În anul 2008, a fost admis la Facultatea de Compoziție, Muzicologie, Pedagogie muzicală și Teatru, specializarea Artele spectacolului, secția Regie teatru, în cadrul Universității ”George Enescu” din Iași, clasa Conf. univ. dr. Ion Mircioagă, Prep. univ. Andrei Grosu.

În anul 2011, a absolvit facultatea, cu examen de licență, titlul lucrării de licență fiind ”Mecanismul comic la Caragiale și dimensiunea de opera aperta a creațiilor sale”.

În perioada 2001-2002, a colaborat cu Trupa ”Act” a Casei de Cultură Piatra-Neamţ, unde a jucat rolul Ipistatul, din ”D’ale carnavalului„ – I.L. Caragiale, în regia lui Eduard Covali.

Roluri jucate în timpul studiilor:

1. Bartolomeu Capră din “Hoțul”, de Ion Băieșu;
2. Vânzătorul Costică din “La macaroane”, de Valentin Silvestru;
3. Vasile din Fetești din “Un bou pe calea ferată”, de Valentin Silvestru;
4. Andrei Pietraru din “Suflete tari”, de Camil Petrescu;
5. Marin Miroiu din “Steaua fără nume”, de Mihail Sebastian;
6. Arnolf din “Școala nevestelor”, de Moličre;
7. Don Juan din “Don Juan sau Ospățul de piatră”, de Moličre;
8. Medvedenko din “Pescărușul”, de A. P. Cehov;
9. Treplev din “Pescărușul”, de A. P. Cehov;
10. Luka din “Ursul”, de A. P. Cehov;
11. Osvald Alving din “Strigoii”, de H. Ibsen;
12. Richard al III-lea din “Richard al III-lea”, de W. Shakespeare;
13. Crăcănel din “D’ale carnavalului”, de I. L. Caragiale;
14. Tache Farfuridi din “O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale;
15. Agamiță Dandanache din “O scrisoare pierdută”, de I. L. Caragiale;
16. Nae Cațavencu din “O scrisoare pierdută”, de I. L. Caragiale;
17. Ion din “Năpasta”, de I.L. Caragiale.

Roluri jucate – arta mânuirii păpuşii şi marionetei:

1. Un frate, în “Păcală”, după Ion Creangă, regia: Ciprian Huţanu;
2. Un elev, în “Un pedagog de şcoală nouă”, de I.L. Caragiale;
3. Un drac, în “Ivan Turbincă”, după Ion Creangă, regia: Ciprian Huţanu;
4. Regele, in “În vis cu Mary Poppins”, regia: Natalia Dănăilă;

Roluri jucate la Teatrul “Victor Ion Popa” Bârlad:

1. Matei, în “Încurcă-lume”, de A. de Herz, regia: Dorin Mihăilescu, 2007 (debut);

2. Balaurul, in “Voinicul si Baba-Harca”, de Costin Popescu, regia: Vasile Malinescu, 2007;

3. Brighella, în “Fata cinstită”, de Carlo Goldoni, regia: Irina Popescu-Boieru, 2007;

4. Michiduță, în “Dănila Prepeleac”, dramatizare de C-tin Brehnescu, după Ion Creangă, regia: Vasile Mălinescu, 2008;

5. Xenios, în “Arma secreta a lui Arhimede”, de Dumitru Solomon, regia: Irina Popescu-Boieru, 2008;

6. Guțu, în “De profesie – logodnică”, de James G. Reedlock, regia: Dorin Mihăilescu, 2009;

7. Ilie, în “Take, Ianke și Cadîr”, de V. I. Popa, regia: Vasile Mălinescu, 2009;

8. Regizorul tehnic, în “Lada”, de Ion Sava, regia: Irina Popescu-Boieru, 2009;

9. Sache, în “Sosesc deseara”, de Tudor Mușatescu, regia: Dorin Mihailescu, 2010;

10. Vay, în “Jocul cu…adevărul” (titlul original “Prințesa și porcarul”), de D. Solomon, regia: Dorin Mihăilescu, 2010;

11. Nae Ipingescu, în “O noapte furtunoasă”, de I. L. Caragiale, regia: Marcel Anghel, 2012;

12. Cetățeanul entuziast, în “Adunarea femeilor”, de Aristofan, regia: Cătălin Cucu, 2012;

13. Guri Grotchih, în “Vassa Jeleznova”, de Maxim Gorki, regia: Dorin Mihăilescu, 2012;

14. Doctorul, în “Investiția”, de Sebastian Ungureanu, regia: Marcel Anghel, 2012;

15. Omul de pe trotuar, în “Paparazzi sau Cronica unui răsărit de soare avortat”, de Matei Vișniec, regia: Cristian Gheorghe, 2013;

16. Alexandr, în “Stele pe cerul dimineții”, de Aleksandr Galin, regia: Cristian Gheorghe, 2014;

17. Dl. Robert-Thibault, în “Doctor fără voie”, de Molière, regia: Dorin Mihăilescu, 2014;

18. Alfredo Cantavalle, în “Să îmbrăcăm pe cei goi”, de Luigi Pirandello”, regia: Dorin Mihăilescu, 2015;

19. Schuppanzigh, în “Comedie pe întuneric”, de Peter Shaffer, regia: Crista Bilciu, 2015;

20. Un călător, în “Jocul de-a vacanța”, de Mihail Sebastian, regia: Geo Balint, 2015;

21. Inspectorul, în ”1 Pedagog… 2 pedagogi”, după schițe de I. L. Caragiale, regia: Marcel Anghel, 2016;

22. Nikolay, în ”Valsul câinelui”, de A. Mardan și Al. Tarasul, regia: Cristian Gheorghe, 2016;

23. Pepelea, în ”Pacea cu zmeii sau Poveste de adormit adulții”, de Valeriu Butulescu, 2017, regia: Dorin Mihăilescu;

24. Un copil, în ”Grădini meseriașe cu copii și câini”, după ”Grădinile groazei”, de Daniel Call, regia: Octavian Jighirgiu, 2017;

25. Andres, în ”Woyzeck”, de Georg Büchner, regia: Dorin Mihăilescu, 2017;

26. Împăratul, în ”Păcală și Ursul”, după snoave populare, regia: Bogdan Hușanu, 2017;

27. Constantin Hurmuz, în ”Plicul”, de Liviu Rebreanu, regia: Dorin Mihăilescu, 2018;

28. Comisionarul, în ”Autorul”, de Radu Herjeu, regia: Bogdan Hușanu, 2019;

29. Luko, în ”Orchestra Titanic”, de Hristo Boicev, regia: Bogdan Hușanu, 2019;

– În 2011, a regizat spectacolul “Delir nocturn… în mahala”, adaptare dupa I. L. Caragiale.
– În 2014, a regizat ”Prințesa, pescarul și balaurul”, de Teodora Spînu.
– În 2018, a regizat ”Fata babei și fata moșneagului”, dramatizare de Teodora Spînu, după Ion Creangă;

În facultate, a montat scene din:

1. “Ușa închisă”, de Graham Reid, extratext;
2. “Tartuffe”, de Moličre, extratext;
3. “Un impresar sub divan”, de A. P. Cehov, dramatizare;
4. “Ușa închisă”, de Graham Reid, prima scenă;
5. “Fecioara de pe laviță”, scenă de teatru popular;
6. “Năpasta”, de Ion Luca Caragiale, actul II, scenele 1-4;
7. “O floare și doi barcagii”, după “Cyrano de Bergerac”, de Edmond Rostand, scene;
8. “Pescărușul”, de A. P. Cehov, actul IV, scena dintre Treplev și Nina;
9. “Richard al II-lea”, de W. Shakespeare, monologul Richard al II-lea din actul al V-lea.